Министерство связи ДНР совместно с Министерством здравоохранения ДНР разработали проект Единого диспетчерского центра с автоматизированной информационной системой обработки вызовов скорой помощи. Как отметили в пресс-службе Министерства связи ДНР, на первом этапе проект внедрен и активно тестируется на базе Республиканского центра экстренной медицинской помощи и медицины катастроф ДНР.

«Проект основан на навигационной спутниковой системе «ГЛОНАСС». Это позволяет оптимизировать работу бригад скорых и уменьшить время их прибытия к пациентам. Также система дает возможность значительно сэкономить бюджетные средства», — отметил и.о. министра связи ДНР Виктор Яценко.

Также он подчеркнул, что Минсвязи выступило инициатором и основным инвестором проекта: «Мы максимально используем все возможности, чтобы помочь нашим людям, сделать их жизнь комфортной. И делаем мы это своими силами и ресурсами. Все необходимое на первом этапе оборудование было закуплено за счет средств ГП «Республиканский оператор связи».

По словам Виктора Яценко, эта автоматизированная система создавалась с использованием самых высоких стандартов и имеет большую отказоустойчивость.

«Наши специалисты разрабатывают возможность автоматической отправки смс-сообщения гражданину, обратившемуся за помощью, которое будет содержать информацию о номере бригады скорой, приблизительном времени ее прибытия и контактный телефон», — добавил руководитель Минсвязи.


The DPR Ministry of Communications in association with the DPR Ministry of Health developed a project of the Unified Dispatch Center featuring an automated information system processingambulance calls. According to the press service of the DPR Ministry of Communications, the project has been implementedat an early stage and is actively being tested on the premises of the Republic Center for Emergency Medical Aid and Disaster Medicine of the DPR.

“The project is based on the Global Navigation Satellite System. This allows optimizing the work of ambulance crewsand reducing time of their arrival at patients’ site. The system also makes it possible to save public fundssignificantly,” acting Minister of Communications of the DPR Viktor Yatsenko noted.

He also stressed that the Ministry of Communications had acted asinitiator and the main investor of the project, “We make the most of every opportunity to help our people and make their lives comfortable. And we do it with our own resources andby own efforts. All the equipment required at an early stage was purchasedout of the funds of Republic Telecommunications Provider SE.

According to Viktor Yatsenko, this automated system was createdvia the highest standards and has great fault tolerance.

“Our specialists are working out the possibility of automatically sending a text message to a citizen who has applied for help, which will contain information about the number of the ambulance, the approximate time of its arrival and its contact telephone number,” the Minister of Communications added.