Основной задачей Общественной палаты будет разработка и реализация эффективного механизма взаимодействия между государством и обществом, заявил Глава Донецкой Народной Республики Денис Пушилин. Об этом сообщает официальный сайт Главы ДНР.

– Денис Владимирович, на днях Вы заявили о начале процесса создания в ДНР Общественной палаты. Расскажите, пожалуйста, о ее роли в развитии Республики, какие обязанности будут возложены на ее представителей?

– Какую роль в развитии государства сыграет Общественная палата, говорить пока рано – время покажет. Что касается ее деятельности, то основной задачей будет разработка и реализация эффективного механизма взаимодействия между государством и обществом. Общественная палата будет анализировать общественные запросы на решение или урегулирование тех или иных проблем как по части законодательства, так и по работе исполнительной власти, а также актуализировать эти проблемы перед органами власти. Это своеобразный орган общественного контроля над деятельностью властей и организация, занимающаяся защитой прав и свобод граждан при реализации госполитики.

Кроме прочего, комиссии Общественной палаты будут проводить экспертизы социально значимых законопроектов. Общество должно активно участвовать в законотворческом процессе, и сегодня мы вырабатываем механизм этого взаимодействия.

– По какому принципу будет формироваться Общественная палата? Кто войдет в ее состав и какие сферы деятельности должны представлять эти люди?

– Общественная палата Донецкой Народной Республики будет состоять из 51 человека: 17 выдвигаются от главы государства, еще 17 – от местного самоуправления и столько же – от общественных движений.

Требования к кандидатам простые. Они не должны состоять на государственной службе или работать в органах местного самоуправления, не могут быть депутатами Народного Совета и, разумеется, не должны иметь неснятую или непогашенную судимость.

Насчет сфер деятельности требований нет. Но, конечно, важна активная гражданская позиция, достижения в профессиональной деятельности. Награды, звания и другие подтверждения общественного признания также приветствуются.

– Продуманы ли уже механизмы отбора кандидатов в Общественную палату?

– В предварительном описании общественной инициативы предложен отбор кандидатов на конкурсной основе через официальный интернет-ресурс Общественной палаты. Но я полагаю, что четкий регламент отбора будет определен после принятия Народным Советом соответствующего пакета законов. Думаю, что интернетом ограничиваться не будем, он есть не у всех. Возможно, подключим общественные приемные председателя ОД «Донецкая Республика», есть еще ряд механизмов. Надеюсь, что депутаты ответственно отнесутся к этой инициативе и всю схему процесса мы увидим уже в ближайшее время.

– Каким будет срок полномочий членов Общественной палаты и перед кем они будут отчитываться за свою работу?

– Что касается сроков каденции каждого созыва Общественной палаты, то предварительно – три года. А отчитываться они будут перед народом, перед обществом – людьми, которые их выдвигали. Согласитесь, если Общественная палата, призванная контролировать действия органов власти, будет отчитываться перед одним из этих органов, в ней не будет смысла. Но, так или иначе, все детали по функционалу будем обсуждать после принятия соответствующих законов.

– Есть ли сейчас ясность относительно порядка работы общественников в Палате и их взаимодействия с теми или иными ветвями и органами власти в Республике?

– Предполагаются разные формы работы: общественные слушания, круглые столы, выездные заседания, приемы граждан, участие в работе парламентских комиссий и так далее. Это будут не кабинетные работники – они должны находиться в постоянном активном взаимодействии с гражданами.

Все эти детали имеет смысл обсуждать после принятия соответствующих законов. Как я это понимаю, с Правительством и Народным Советом взаимодействие, безусловно, необходимо. Иначе как доводить до них мнение общественности?

– Получит ли Общественная палата право законодательной инициативы?

– Это вопрос для обсуждения. Лично я – за. Однако тут следует учитывать ряд факторов. Например, у нас пока нет законодательства о местном самоуправлении. И до его принятия о законодательной инициативе Общественной палаты говорить нет смысла. Мы даем старт проекту. Он будет развиваться, врастет в систему государственного управления Донецкой Народной Республики, станет ее важной частью.

Я уверен, что инициативы, с которыми выступил актив общественного движения «Донецкая Республика», – это только первый шаг. Что-то будет меняться, что-то обсуждаться. Убежден, что мы найдем эффективную модель и она будет работать на благо Республики.

– В Луганской Народной Республике создается аналогичный общественный орган. Планируется ли сотрудничество между ДНР и ЛНР по линии Общественных палат?

– Наверняка это будет. Но давайте все делать постепенно.

– А как насчет взаимодействия с Общественной палатой РФ?

– Как я уже говорил ранее, за основу мы берем как законодательный, так и практический опыт Российской Федерации. Конечно, с поправками на наши условия. И сотрудничество с Общественной палатой России здесь – ключевой фактор.


The main task of the Public Chamber will be the development and implementation of an effective mechanism of interaction between the state and society, stated Head of the Donetsk People’s Republic Denis Pushilin. The official website of the DPR Head reports.

– Mr. Pushilin, a while back you announced the beginning of the process of establishing the Public Chamber in the DPR. Please tell us about its role in the development of the Republic, what responsibilities will be assigned to its representatives?

– It is too early to talk about the role that the Public Chamber will play in the development of the state – time will tell. As for its activities, the main task will be the development and implementation of an effective mechanism of interaction between the state and society. The Public Chamber will analyze public requests for solving or resolving certain problems, both in terms of legislation and work of the executive branch, and also actualize these problems before the authorities. It is a kind of public control body over the activities of the authorities and the organization dedicated to the protection of the rights and freedoms of citizens during the implementation of state policy.

Among other things, commissions of the Public Chamber will carry out examinations of socially significant draft laws. Society should actively participate in the lawmaking process, and today we are developing a mechanism for this interaction.

– By what principle will the Public Chamber be formed? Who will join it and what areas of activity should these people represent?

– The Public Chamber of the Donetsk People’s Republic will consist of 51 people: 17 nominated from the head of state, other 17 from the local government and the same number from the public movements.

The requirements to the candidates are simple. They should not be in the public service or work in local governments, they cannot be deputies of the People’s Council and, of course, must not have a criminal record that has not been removed or cancelled.

There are no requirements for business areas. But, of course, active civic stand, achievements in professional activities are important. Awards, titles and other evidence of public recognition would also be an asset.

– Have the mechanisms of selection of candidates for the Public Chamber been considered?

– In the preliminary description of the public initiative, a selection of candidates was proposed on a competitive basis through the official Internet resource of the Public Chamber. But I believe that a clear selection procedure will be determined after the People’s Council adopts a corresponding package of laws. I think that we will not be limited to the Internet, not everyone has it. Perhaps we will involve public reception offices of the chairman of the Donetsk Republic PM, there are some other mechanisms. I hope that the deputies will approach this initiative responsibly and we will see the whole scheme of the process in the near future.

– What will be the term of office of the members of the Public Chamber and whom they will be accountable for their work to?

– With regard to the terms of cadence of each convocation of the Public Chamber, it will be three years preliminary. And they will be accountable to the nation, to society – the people who nominated them. You must admit that if the Public Chamber, designed to control the actions of the authorities, will report to one of these bodies, there will be no sense in it. But, anyway, all the details on the functionality will be discussed after the adoption of the relevant laws.

– Is there clarity now about the order of work of public activists in the Chamber and their interaction with various branches and authorities in the Republic?

– We assume different forms of work: public hearings, round tables, offsite meetings, citizens’ receptions, participation in the work of parliamentary commissions, and so on. These will not be office workers – they must be in constant active interaction with citizens.

It makes sense to discuss all these details after the adoption of the relevant laws. As I understand it, interaction with the Government and the People’s Council is, of course, necessary. Otherwise, how will it be possible to bring public opinion to them?

– Will the Public Chamber be granted the right to legislative initiative?

– This matter is to be discussed. Personally, I support it However, a number of factors should be taken into account. For example, we do not yet have legislation for local self-government. And before it is adopted, there is no point in talking about the legislative initiative of the Public Chamber. We are starting the project. It will develop, grow into the system of government of the Donetsk People’s Republic, will become its important part.

I am sure that the initiatives suggested by the activists of the Donetsk Republic Public Movement were only the first step. Something will change, something will be discussed. I am convinced that we will find an effective model and it will work for the good of the Republic.

– A similar public body is being established in the Lugansk People’s Republic. Is any cooperation being planned between the DPR and the LPR through the Public Chambers?

– Surely it is. But let’s do everything step by step.

– What about the interaction with the Public Chamber of the Russian Federation?

– As I said earlier, we take both legislative and practical experience of the Russian Federation as a basis. Of course, with adjustments for our terms. And cooperation with the Public Chamber of Russia is a key factor here.